gammelflaxen

Direktlänk till inlägg 4 mars 2012

Cop cop kan hon riktigt bra och haltandet är på god väg

Av gammelflaxen - 4 mars 2012 15:30

Jag tycker de är kul att lära lill skruttan annat än lydnadsmoment också och då är Sussies sida så bra att hitta roliga trick att träna. På hennes sida hittade jag cop cop och vi började träna in det. På 3 träningstillfällen var jag och Emmi på god väg och nu tycker jag hon kan de bra. Se själva



Nästa trick vi hittade där var "skäms". De kom vi aldrig i gång att träna, få se om de blir av någon annan gång.

 

Sussie har gjort som en liten tävling med olika "Dagens trick" och de sista  ar att lära hunden halta. De är ingen lätt sak att lära in, men rolig. Vi började så bra med träningen och fick in att hon skulle stå på 3 ben och vi började även med att försöka få till lite rörelse. Efter de blev de dåligt med halta träning. Kom så på att nu har ju tiden nästan gått ut, innan nästz trick kommer och då började vi träna igen.


Jag tycker hon är riktigt duktig på det här och att vi är på god väg. Jag har de inte på verbalt kommado ännu och hon kan inte halta mer än 7-10 steg ännu, men de kommer om vi tränar.


På sidan brukar Sussie lägga ut en liten film om hur man kan lära in tricket, men vi har inte alls tränat så, för de blir lite krångligt när jag har så ont i axeln mm


Jag började i stället med Emmi sittande och shapade in en lyft tass, sedan fick hon göra de stående. När jag hade riktig stadga på att hon stod på 3 ben så började jag ge belöningen efter klicket på olika ställen, så hon måste sträcka sig fram eller åt någon sida för att nå den. Bara för att träna in rörelse och balans.


Sedan blev de omvändlockning för att få någon rörelse i benen. belönade all rörelse, fram, bak, tyngdförflyttning osv

De lättaste var sedan att få henne att röra sig åt sidan, på den sidan hon inte lyfte benet, för att få henne att ha tyngden där. När hon kunde hoppa sidledes flyttade jag så hon måste hoppa snett framåt. Där är vi väl nu ungefär. Hon kan inte hoppa rakt framåt, utan de blir lite snett framåt än. Men vi ska träna mer och så till slut ska vi väl få till det ordentligt.


Så här ser Emmis halta ut nu



  

Hope har jag inte tränat så  ycket trick. Vi har tränat lite att stå/gå på 2 ben. Hon börjar bli bara på att hålla balansen.



 

I dag skiner ocks solen, så nu på em har jag och Daniel varit ute ca 2 timmar med hundarna. Vi tränade lite sök. Daniel har fått vara figge.


  

Emmi på väg att leta efter Daniel. Daniel fotade.

 

Hope


  

Mamma och dotter busade så klart en hel del också.


Jonna var bara ute och gick, inget bus för henne, inget sök heller.


Ja vi passade på att klippa klor, håret runt tassarna och trimma svansarna när vi var ute. Skönt att slippa allt hår inne, men.....................båda har börjat fälla, så golvet är ändå täckt med långa svarta strån.


Har även haft lite fika besök mitt på dagen och nu ska jag börja med middagen.





 
 
Ingen bild

Marie o Xit

4 mars 2012 21:50

Åh vad mysigt ni haft det idag med sällis av sonen och sökträning
Vilken härlig bild Daniel fick till på Emmi :) och vad bra filmen blev på Emmis haltande
Jag hoppas du skickade den till Sussi nu?
Kul som sagt med hennes sida och att få en del tips på trickträning osv :)
Kram från oss

 
 Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

5 mars 2012 18:24

Här snackar vi inte om trampa på nåns ömma tår inte :-)) Ja, det är jätteskoj med " fri stil " och jag ska nog oxå kika in på Sussisidan :-))

Kram från oss, som haft det rätt " snurrigt " i helgen :-)))

http://icelolly.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gammelflaxen - 12 oktober 2016 17:50


Oj vad länge sedan jag bloggade något, de var i feb och jag hade varit på första kurshelgen i min utbildning till specialsöksinstruktör via SBK. Så förlåt alla ni som frågat och undrat när de skulle komma något nytt inlägg, inspirationen att skriva h...

Av gammelflaxen - 16 februari 2016 10:32


I helgen startade jag min utbildning till specialsöksinstruktör med inriktning  -  preparatsök, via SBK. De är en gedigen kursplan, där en stor del är praktiska övningar med hundar, sedan tillkommer teoretiska distansstudier och träning av hund mel...

Av gammelflaxen - 18 november 2015 12:22


Mina tjejer får fortfarande mest träna "nosarbete" och annat som de tycker är kul. Hope gillar dirrigeringsträningen, på "fågelhundsvis". Hon blir så glad och sprallig då och man ser att hon växer med uppgiften.   Jag har köpt 3 dummies (fast de ...

Av gammelflaxen - 7 november 2015 09:48


Jag fortsätter att koncentrara mig på nosarbete med tjejerna. Hårda spår och nosework är de som dominerar vår träning sedan en tid tillbaka.   Hope har också fått börja träna dirrigeringsträning på fågelhundsvis. Hon tycker de är jättekul, så nu ...

Av gammelflaxen - 15 oktober 2015 10:00


Jag har bestämt mig för att byta fokus ett tag och ta lite paus från lydnaden, istället så ska vi träna mycket mera nosarbete. De komer att bli både hårda spår och nw.   Ja en del lydnad kommer de såklart att bli och lite rally, men till största ...

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards