gammelflaxen

Direktlänk till inlägg 28 november 2012

Tack för alla roliga och härliga minnen du givit oss

Av gammelflaxen - 28 november 2012 15:06

Jonna finns inte med oss längre och de gör ont.

De har varit dagar med mycket tårar sedan beslutet att hon skulle få somna in för alltid, fattades.

Hon har funnits vid vår sida i många år.

Givit oss så mycket kärlek, glädje och kunskap men även gråa hår med sina påhitt och sin envishet.

Alltid glad och vänlig. Väldigt pratsam och fruktansvärt matglad.


Hon kom till oss som 2 åring.


. Då var Daniel inte så gammal.

    


Jonna blev hans hund och i går fick hon somna in i hans knä och varma famn.


Jag och Daniel satt med henne och pratade, grät och även log åt våra glada minnen tillsammans med henne.

När allt var över och henns hjärta inte längre slog, satt vi kvar ett bra stund till, vi ville inte lämna henne där ensam. Men tillslut så måste vi ju gå därifrån och då låg hon i sin fleecefilt, så rofylld.


Jonna och Daniel har haft mycket kul ihop.

Här har Daniel tolkat runt sjön, med henne och Gök (vorsthern vi  hade förr)

 


Jonna har inte varit till veterinären många gånger. Jo en gång åt hon råttgift och vi fick lov att ge henne K vitamin sprutor och tabletter och när hon vaar runt 9 fick hon livmoderinflamation och fick lov att ta bort livmodern. Annars har hon varit frisk.


Hon är en omplaceringshund och kom till oss som 2 åring. Totalt ouppfostrad. Hon stal mat och leksaker. Första dagen hoppade hon upp och stal en halv falukorvsring som var fryst och försökte svälja den hel när jag kom in i köket.


Daniels leksaker tog hon och bet sönder, hon försökte "bossa" över oss osv. Hon var en riktigt besvärlig tjej, men när jag började träna med henne, införa några få regler och vara koncekvent och även ge henne motion, förvandlades hon sakta men säkert till en underbar och rolig hund.


Här är Jonna och Gök (har inte så mycket bilder, hade ingen digital kamera på den tiden)

 

Gök var hennes riktiga favorit hund. De hade så roligt och mysigt i hop.


Här tränar vi blodspår, på vårt sätt.

 


Spårslutet

 


När Jonna var 7 så gick vi en klickertränarutbildning. De var ett helt nytt träningssätt för oss och passade oss båda jättebra. Vi lärde in alla grundfärdigheter med variationer och Jonna började tycka att träningen var än roligare.


 


Här är en lite film på backa träning och även lite från en tävling vi vågade oss på


Inför platsliggning

 


hon var med mig på jobbet i många år och då såg de ofta ut så här.

 


Lite mer bilder

 


  

 


När Hope kom som valp, tyckte inte Jonna alls att de var nödvändigt att hon skulle bo med oss. Hon nonchalerade Hope länge.


 


De finns så mycket roliga minnen och historier omkring Jonna, som när Hope var 3 mån och Jonna tog med sig henne och rymde, eller hur hon utvecklade en strategi på hur hon bäst skulle kunna stjäla fika bröd av besökare på jobbet, hur "gubbarna" på ett tidigare jobb kom på vem som stal mackor ur deras ryggsäckar, hur hon ramlade i öppna havet, hjälpte mig efter en höft operation genom att plocka upp allt från tabletter som jag tappat till böcker jag skulle läsa (trots att de tog mig en hel sommar att få henne att apportera) De finns så mycket att minnas och glädjas åt.


Hon var en hund som alltid visste vad hon ville och gjorde allt för att få som hon ville. Envis som få och påhittig. Om jag inte tränat eller sysselsatt mig med henne tillräckligt, såg hon till att hitta på något själv. Vilket inte alltid blev så bra.


Hon har aldrig under sina livstid varit i slagsmål eller dum mot någon annan hund. Alltid acepterat hundbesök hemma, även från jämn gamla okända tikar. Hon har varit helt underbar med barn.


Jonna har lärt mig så mycket och lämnat ett stor tomrum efter sig, men hon är nog med Gök nu och kanske tittar de till oss här hemma i bland.


Älskade Jonna Tack för tiden vi fick med dig.







  



 
 
Ingen bild

Syster

28 november 2012 18:10

Världens Roligaste Hund !!! Kommer att bli oerhört tomt utan den prickiga tjejen!

 
Ingen bild

Taylor

28 november 2012 19:45

åå vad jag kommer sakna våran älskade Jonna! nu får hon vila i frid med vår älskade Gök & tilly! Kommer aldrig glömma dagen hon stal min korv haha! Saknar er Puss&Kram / Tejja<3

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gammelflaxen - 12 oktober 2016 17:50


Oj vad länge sedan jag bloggade något, de var i feb och jag hade varit på första kurshelgen i min utbildning till specialsöksinstruktör via SBK. Så förlåt alla ni som frågat och undrat när de skulle komma något nytt inlägg, inspirationen att skriva h...

Av gammelflaxen - 16 februari 2016 10:32


I helgen startade jag min utbildning till specialsöksinstruktör med inriktning  -  preparatsök, via SBK. De är en gedigen kursplan, där en stor del är praktiska övningar med hundar, sedan tillkommer teoretiska distansstudier och träning av hund mel...

Av gammelflaxen - 18 november 2015 12:22


Mina tjejer får fortfarande mest träna "nosarbete" och annat som de tycker är kul. Hope gillar dirrigeringsträningen, på "fågelhundsvis". Hon blir så glad och sprallig då och man ser att hon växer med uppgiften.   Jag har köpt 3 dummies (fast de ...

Av gammelflaxen - 7 november 2015 09:48


Jag fortsätter att koncentrara mig på nosarbete med tjejerna. Hårda spår och nosework är de som dominerar vår träning sedan en tid tillbaka.   Hope har också fått börja träna dirrigeringsträning på fågelhundsvis. Hon tycker de är jättekul, så nu ...

Av gammelflaxen - 15 oktober 2015 10:00


Jag har bestämt mig för att byta fokus ett tag och ta lite paus från lydnaden, istället så ska vi träna mycket mera nosarbete. De komer att bli både hårda spår och nw.   Ja en del lydnad kommer de såklart att bli och lite rally, men till största ...

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards