gammelflaxen

Direktlänk till inlägg 28 mars 2015

Uppletande, spår, budföring/kortrapport, utsällnings träning och kamp

Av gammelflaxen - 28 mars 2015 18:47

I går var en grå och regntyngddag ute, så vi åkte till klubben och träffade Stina. Maud och Marie för lite träning innomhus.  Jag blev så nöjd med båda tjejerna. Hope fick träna  bla vittring och kontakt lääänge med störning. Emmi fick bla vändningar på stället åt vänster och så hopp/stå där vi håller på att träna in signalkontroll.


Så blev de fika och prat med bästa träningsvännerna, en bra em.


  


I dag träffades jag, Marie och Maud med våra hundar i spårskogen. 


När jag kom fram höll Maud och 

Peo på med uppletande och Marie med Xit hade hunnit klart. När Maud var klar så var det min ochg Emmis tur.


   

Blev väldigt nöjd med Emmis glädje och fart. Vi har mycket kvar att träna på, men med tanke på vår dåliga träning pga min svårighet att gå så är jag så nöjd.


Marie hjälpte mig belöna henne med kamp.

 

Så var de Hopes tur, tjänstetecken sätter jag på så här.........har man dålig balans så har man


 

Hope har inte Emmis fart men, hon var duktig ändå- Här hittar hon en sak.

     

 Så var de tid att lägga spår.....eller ja Marie och Maud la dem och med de la till sig så grillade vi korv, fikade. pratade och hade mysigt som alltid.


 


Spåren låg ca 2 timmar och först ut var Marie och Xit

 

Sedan var det Maud med Peo

 

När de var klara åkte vi vidare till mina tjejers spår. Spåren var ca 1 km. Marie gick med Emmi, som kom tillbaka med alla pinnar 7 +slut. Hon var så duktig.

 


De var säkert minst 10 mån sedan hon spårade förra gången och nu var hon så duktig, gick hela tiden i spårkärnan. Marie filmade lite för att jag skulle få se.



  Jag vet inte om de syns så bra, men i snöpartiet syns att hon går i Maries fotspår.


En nöjd Emmi

 


Maud och Hope spårade tillsammans för allra första gången. De känner varandra, men Maud vet inte hur Hope är i spåret och Hope är inte van att träna med Maud.

     


De är inte så lätt att spåra med en hund för första gången, men de gick fint. Hope hittade också 7 pinnar + slutet fast hon inte går i spårkärnan som Emmi.


Vi beslutade oss för att  köra lite längre budföring eller en kort rapport utan väntetid med alla hundar.


Jag stod på "A" med Xit och Marie gick iväg och vi sände Xit mellan oss. Så var de Mauds hundar och mina tjejer.

De märktes att de var länge sedan vi tränad de här också och de gick inte lika bra som de brukade, men de sprang ca 600m, i fullfart och tyckte de var så kul.

 Efter ett antal timmar i skogen med både uppletande och spår, så är de ok om inte koncentrationen är på topp och jag är så nöjd med dem. Mina hjärtan   


Marie och Emmi han med lite utställningsträning också

 

och som avslutning så fick Emmi kampa med Marie. Hon älskar att kampa och släpper inte taget och tar sällan omtag. De är ett så bra att använda som belöning i all träning.


Jag är så glad åt mina underbara vänner som hjälper mig med den träning som jag inte klarar själv och mina hundar älskar att vara med dem.


Tack för att ni finns och för att ni är så härliga och riktiga vänner.

Kram





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gammelflaxen - 12 oktober 2016 17:50


Oj vad länge sedan jag bloggade något, de var i feb och jag hade varit på första kurshelgen i min utbildning till specialsöksinstruktör via SBK. Så förlåt alla ni som frågat och undrat när de skulle komma något nytt inlägg, inspirationen att skriva h...

Av gammelflaxen - 16 februari 2016 10:32


I helgen startade jag min utbildning till specialsöksinstruktör med inriktning  -  preparatsök, via SBK. De är en gedigen kursplan, där en stor del är praktiska övningar med hundar, sedan tillkommer teoretiska distansstudier och träning av hund mel...

Av gammelflaxen - 18 november 2015 12:22


Mina tjejer får fortfarande mest träna "nosarbete" och annat som de tycker är kul. Hope gillar dirrigeringsträningen, på "fågelhundsvis". Hon blir så glad och sprallig då och man ser att hon växer med uppgiften.   Jag har köpt 3 dummies (fast de ...

Av gammelflaxen - 7 november 2015 09:48


Jag fortsätter att koncentrara mig på nosarbete med tjejerna. Hårda spår och nosework är de som dominerar vår träning sedan en tid tillbaka.   Hope har också fått börja träna dirrigeringsträning på fågelhundsvis. Hon tycker de är jättekul, så nu ...

Av gammelflaxen - 15 oktober 2015 10:00


Jag har bestämt mig för att byta fokus ett tag och ta lite paus från lydnaden, istället så ska vi träna mycket mera nosarbete. De komer att bli både hårda spår och nw.   Ja en del lydnad kommer de såklart att bli och lite rally, men till största ...

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards